The New Arab Logo

Breaking News
Saudi newspaper slammed for fabricated WHO report on Iraq Open in fullscreen

The New Arab

Saudi newspaper slammed for fabricated WHO report on Iraq

The WHO is consulting with Iraqi authorities on possible legal action against the paper [AFP]

Date of publication: 21 November, 2016

Share this page:
  • 0

  • twitter
A Saudi newspaper caused uproar in Iraq on Sunday after publishing a fabricated report by the World Health Organisation (WHO) viewed by Iraqis as fueling sectarian tensions.

A Saudi newspaper caused uproar in Iraq on Sunday after publishing a fabricated report by the World Health Organisation (WHO) viewed as fueling sectarian tensions.

The London-based Asharq Al-Awast, which is owned by the Saudi Research and Marketing Group, published an article on Sunday titled “International warnings of ‘illegitimate pregnancies’ in Karbala”.

The article which was published as millions of mainly Shia pilgrims arrived in Karbala to commemorate the death of the Prophet Muhammad’s grandson, claimed that the WHO issued a report saying the large-scale pilgrimage had caused “illegitimate pregnancies among 169 Iraqi women” last year.

However the WHO on Sunday denied the statement attributed to it, which it said appeared earlier this week, and which was rebuffed by the organisation on Friday.

“The [World Heath] Organisation condemns in the most severe terms the use of its name in a fabricated report that does not in any way conform to the principles of the organisation,” read the WHO’s statement.

“The organisation is investigating the source of the false report and could take legal action against its publisher,” the statement added.

Rana Sidani, a spokeswoman for the WHO said the organisation was shocked at the publication of the fabricated report by Asharq Al-Awsat after the international group had denied the report on Friday.

Sidani, who made the remarks in a televised interview, added that the WHO is consulting with the Iraqi ministry of health on possible legal action against the paper.

Following the condemnations by the WHO and Iraqi officials, Asharq Al-Awsat published a correction and announced that it has fired the paper’s editor in Baghdad who was responsible for the publication of the story.

Meanwhile, public condemnations of the paper continue, with calls to prosecute the paper and ban it from circulation for insulting Iraqi women.

The New ArabComments

Most Popular

Most Popular

    Read More