The New Arab Logo

Breaking News
Sudan orders TV channel off air as strikes continue Open in fullscreen

The New Arab

Sudan orders TV channel off air as strikes continue

Journalists in Sudan frequently complain of harassment from the authorities [AFP]

Date of publication: 28 November, 2016

Share this page:
  • 0

  • twitter
The Sudanese government has ordered a private television channel to stop broadcasting as the country is gripped by a nationwide strike.

Sudanese authorities have ordered a private television channel to stop broadcasting after accusing it of operating without a licence, the network's owner has said.

Company executives deny the government's claim, while analysts have pointed out that the order came as a nationwide strike by disgruntled Sudanese workers was launched.

"Today at 8:30pm we received a letter from the authorities saying the channel has been stopped from broadcasting because it didn't have a licence," Hussein Khojali, owner of 24-hour entertainment network Omdurman Channel told AFP. "This is completely false."

He said the channel had obtained a licence six years ago when it was launched.

"We started six years ago. The letter also did not specify from when it was supposed to stop broadcasting."

Khojali, a newspaper columnist, also owns Alwan, a daily newspaper, and FM radio station al-Masah.

"We are doing our job in a professional manner," Khojali said. Several Sudanese and regional Arabic channels reported the order for him to stop broadcasting.

Late on Sunday, Omdurman Channel was still on the air, but the order to switch the channel off came amid opposition calls for a strike against a government decision to cut fuel subsidies.

The three-day strike left several key squares and roads in Khartoum deserted as it began on Sunday, the start of the working week in the Muslim country.

It came after the authorities announced a 30 percent hike in petrol and diesel prices that has led to a sharp rise in the cost of other goods, including medicines.

Press Freedom

Journalists in Sudan frequently complain of harassment from the authorities, and the powerful National Intelligence and Security Service (NISS) often confiscates the entire print runs of newspapers over articles it deems offensive, rarely explaining why.

Earlier this month, Sudanese security agents seized every copy of three opposition newspapers after they reported a rise in the country's fuel prices.

"Security agents came to our printers early this morning and took all copies of today's edition without giving any reason," Osman Mirgani, editor of one of the confiscated newspapers, said at the time.

In September 2015, all copies of al-Khartoum and al-Sudani newspapers were confiscated after they reported critical stories about water poisoning in the country's south.

The country regularly ranks near the bottom of international press freedom indexes.

It ranked 174 out of 178 countries on Reporters Without Borders' 2016 international press freedom index.

Agencies contributed to this report.

The New ArabComments

Most Popular

Most Popular

    Read More